A bakelites DJ új fegyvere: a timecode rendszer

2010-06-01 15:58:08


Néhány napja feltuningoltam az otthoni DJ rendszeremet, amellyel most már MP3 zenéket is le tudok játszani egy speciális bakelit lemez és egy laptop segítségével. A választásom a Native Instruments Traktor Scratch Pro rendszerére esett. Az első teszteken túl vagyok, most pedig megosztom veletek az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat.

Mielőtt ezt az új rendszert kiépítettem volna, addig csak bakelit lemezről zenéltem. Van két Technics lemezjátszóm, és egy Rane keverőm. Mivel a bakelit lemezek vásárlása nem éppen olcsó mulatság, ezért úgy döntöttem, hogy beruházok egy timecode rendszerre, ami hosszabb távon pénztárca kímélőbb megoldás.

De mit is jelent pontosan a timecode?

Adva van egy (illetve két) speciális bakelit lemez, ami első ránézésre teljesen úgy néz ki, mint egy normál bakelit lemez, viszont nem zene hallható rajta, hanem egy emberi fül számára idegesítő zúgó-sípoló hang. Ez ugyanis egy kódolt hangsáv, amit csak az ehhez készített számítógépes program tud értelmezni. Ahhoz viszont, hogy ez a kódolt hang eljusson a számítógéphez, a lemezjátszókat nem a keverőhöz kell csatlakoztatni, hanem a számítógéphez (praktikusan egy laptop-hoz), és a számítógép hangkártyájának kimenetét kell a keverő bemeneti csatornájához csatlakoztatni. Itt fontos megjegyezni, hogy mivel a hangkártyából kijövő hang már vonali szintű, ezért a keverőn nem a Phono bementre kell rákötni a számítógépet, hanem a Line bemenetre. Természetesen, ehhez két hangkártyára van szükség, mivel aki bakelitről kever, az (minimum) két bakelit lemezjátszót használ. Szerencsére a legtöbb timecode rendszerhez tartozik egy olyan külső (USB-s) hangkártya, aminek két bemenete és két kimenete van, tehát probléma nélkül rá lehet kötni a két lemezjátszót, és mégis csak egy kütyüvel van több a pulton.

Ha össze van rakva a rendszer, akkor el kell indítani a vezérlő programot, majd ki kell választani egy tetszőleges MP3 zenét, ezt követően pedig elindítva a lemezjátszót (amin a speciális timecode lemez van), csodák csodájára azt az MP3-at hallhatjuk, amit kiválasztottunk. A profibb timecode rendszereknél (ugyanis többféle is létezik) lehetőségünk van scratch-elni, illetve arrébb rakni a tűt, aminek megfelelően az MP3 lejátszása is a megfelelő pozícióba ugrik.

Lássuk a lényeget: Traktor Scratch Pro

Mint említettem, több cég is elkészítette a saját timecode rendszerét, amelyek közül én a Native Instruments Traktor Scratch Pro-t választottam. Ennek egyik komponense egy jó minőségű, két RCA be- és kimenettel rendelkező hangkártya (a neve "Audio 4 DJ"), ami ráadásul ASIO-s (ez utóbbi azt jelenti, hogy minimális a késleltetése, ami azért fontos, mert ha például scratch-elni szeretnél, akkor nagyon zavaró lehet, ha a lemezed nem azonnal reagál a "ráncigálásra"). A hangkártyát egy USB csatlakozón keresztül lehet a laptop-hoz csatlakoztatni. A hangkártya telepítése első körben okozott némi fejfájást, ugyanis sehol sem írták le normálisan (sem a kézikönyvben, sem az interneten), hogy hogyan lehet működésre bírni. Szerencsére, végül sikerült telepítenem.

A timecode rendszerhez tartozik két speciális timecode bakelit lemez. Gyakorlatilag mindkét oldala azonos, a különbség csak annyi, hogy az A oldallal kb. 10 percnyi zenét lehet lejátszani, míg a B oldallal kb. 15 percnyit. Mindkét oldalnak van egy rövid bevezető része, amelyre ha rádobod a tűt, akkor a program tudni fogja, hogy a kiválasztott MP3 zenét az elejétől kezdve akarod játszani. Szintén mindkét oldalnak van egy kivezető része is, amelyen ha előre vagy hátrafelé pörgeted a lemezt, akkor a playlist-ben előre, illetve visszafelé tudsz lapozni a számok között. Ha kiválasztottad a megfelelő számot, akkor átrakod a tűt a lemez elejére, és már szól is. Tehát, anélkül lehet számokat választani, hogy a laptophoz vagy az egérhez hozzá kellene nyúlni.

Első nekifutásra jó két órát zenéltem az új rendszerrel, ami azért is volt nagyon nagy élmény számomra, mivel olyan zenéket keverhettem össze, amelyeket eddig még nem tudtam (mivel eddig nem voltak meg bakeliten, csak MP3-ban). Az első kétórás zenélés után az össz benyomás nagyon jó volt. Szerintem szuper ez a rendszer, de ennek ellenére én még nem adnék rá csillagos ötöst, ugyanis nagyon ritkán az éppen játszott zenében eléggé zavaró zörejek-recsegések voltak hallhatóak, amelyekről fogalmam sincs, hogy miért vannak (lehet hogy szoftverhiba, lehet hogy hibás a hangkártya, de az is lehet, hogy a kábelekkel van a gond - a tűkkel nem hiszem, mivel azok most vadi újak).

A vezérlő szoftver számos apró, de hasznos funkciót is kínál: például kipipálja azokat a zenéket, amelyeket már játszottam, így első ránézésre látom, hogy melyek azok a számok, amelyek még nem szóltak (ha viszont újraindítom a programot, akkor a pipák törölve lesznek). Szintén hasznos funkció, hogy villogva jelzi, ha 30 másodperc múlva végetér a zene, ami azt jelenti, hogy nem árt igyekezni a keveréssel. Nagyon tetszik, hogy egy gombnyomásra lehet loop-olni (végtelenítve lejátszani) egy tetszőleges szakaszt a zenéből. A programnak meglepően jól működik a BPM számlálója, még tört ütemek (pl. breakbeat, hiphop zenék) esetén is. Persze, a BPM számláló nem a sebesség beállításakor fontos (bár sokat segít), hanem az előbb említett loop-oláskor.

Összegezve, a digitális technológia ide is betette a lábát, és az én véleményem az, hogy ez a rendszer egy nagyon jó (és hosszú távon anyagilag is megtérülő) megoldást kínál azoknak, akik továbbra is bakelit lemezzel akarnak keverni.





Hozzászólások



További blog bejegyzéseink

2012-12-02: Pioneer RMX-1000 effekt processzor

2011-01-08: Hogyan fogsz 2011-ben zenélni?

2010-02-04: Twitteren a Music FX Live

2010-02-03: DJ program iPhone-ra

2010-01-28: A Prodigy egyik sikere... Hangminták + Effektek = Kész zene!

2010-01-16: Elindult a Music FX Live blog!